Distanční výtvarka
26. Koukni do mraků
Po obloze se honí mraky, v hlavě se nám honí představy.
1. ÚKOL
Nachystej si 4 stejné kartičky A6- A5 a akvarelky. Sedni si tak, abys viděl z okna. Pozorně sleduj mraky, jejich tvary, barvy, seskupení, a kresli. Za 10- 15 minut se situace určitě změnila, vem druhou kartičku a začni znovu. U třetí už uvidíš mnohem víc než na začátku. A dokreslíš čtvrtou, přidej ještě na všechny něco do předního plánu(větev, parapet..) Na všechny totéž- mraky se proměňují, pevná věc vepředu ne.
2. ÚKOL
Pokud máš foťák s možností časosběru, dej ho na okno a zkus proměny mraků nafotit.
3. ÚKOL
Podívej se na pohyb mraků v bouřce i ve větru. Představuj si, co by se tu mohlo odehrát. Kdo a kam běží, padá, letí..Připrav si nápady a figurky pro ploškovou animaci. Příští týden to dáme v ZUŠ dohromady!
25. Vidím, co ty nevidíš
Kde to vidíš? Tady je ostrov! Ne - to je slza plačící obryně. Já myslím, že to je med, který úkápnul bráchovi při snídani... Stává se, že i když se díváme na stejné věci, tvary, obrázky, můžeme v nich nacházet různé významy. Podle toho, jak pracuje naše fantazie a představivost. Dnes ji budeme záměrně cvičit. Půjdeme na to s frotáží, technikou, kterou do umění zavlekli surrealisté. Ti se totiž také začali zajímat o své sny a o to, co za hranicí reality. Umění totiž nemusí zachycovat to, co je. Může vytvářet i to, co není.
ÚKOL:
-udělej materiálový a strukturový průzkum svého okolí
- najdi ve frotáži obraz, krajinu snů, tvář, tajemné zvíře či dosud nenalezené rostliny a dokrelesním, domalováním, vystřižením jim pomoz :-)
- můžeš také ve frotáži objevit začátek příběhu, pak neváhej a zachyť ho
24. Opisovat se smí
Udělat něco poprvé, vymyslet to, je vždycky mnohem těžší než to zopakovat, zkopírovat. Proto také chráníme autorská práva, uvádíme zdroje, neopisujeme. Naše vidění (a tím pádem i kreslení) je ale ovlivněno vším, co jsme kdy viděli- ve skutečnosti i v umění. Takže opisovat se vlastně musí.
ÚKOL:
Vyber si jeden portrét, se kterým budeš pracovat. Nejdřív zkus nakreslit jeho co nejvěrnější kopii. Nezapomeň začít celkovým rozvržením proporcí. Sebelépe vystínaované ucho ti moc nepomůže, když nebude na správném místě. Všímej si i typu čar, které autor používal. Třeba jsou úplně jiné, než jaké používáš ty, pro dnešek je zkus napodobit. Když nevíš jak dál, přestaň chvíli kreslit a podívej se několikrát střídavě na svůj obrázek a na originál. Najdi pět rozdílů a ty oprav.
Až budeš mít hotovo, zkus ještě tentýž portrét zjednodušit, stylizovat, pár čarami vystihnout, co je na něm nejdůležitější.
23. Co se tady stalo?
Malíři nevyprávějí vždycky jen veselé příběhy. Někdy jsou jejich náměty šokující, tragické, strašidelné nebo smutné. Proč? Kdo se na to chce dívat? Chtějí nás vyburcovat, snaží se sami vyrovnat se zlem kolem sebe nebo na sebe chtějí hlavně upozornit?
Pokud se chcete dozvědět více o tomto obraze, podívejte se na video z Národní galerie v Praze.
ÚKOL:
Vymysli a nakresli (nebo namaluj) situaci, kde před chvílí došlo k nějakému zločinu. Na obrázku musí být alespoň 1 postava- ten, kdo zločin spáchal, jeho oběť nebo někdo, kdo zločin vyšetřuje. Zanech dost stop a charakteristik postav i prostředí, aby divák mohl z obrazu příběh přečíst jako z knížky. Bude- li mít víc vysvětlení, tím lépe. Proč? Tvůj obrázek se stane výchozím materiálem pro někoho z dramaťáku. Ten si ho prohlédne, pokusí se vžít do postavy na obrázku, zahrát ji a domyslet, co se stalo těsně předtím, nebo co se stane těsně potom, co jsi scénu zachytil ty.
22. Bez rukou to nejde
Ruce jsou naším nejvěrnějším pomocníkem, průvodcem i mluvčím. Celý den se podílejí na všech našich činnostech, obstarávají důležitý smysl (hmat) a také se podílejí na komunikaci - řeči těla prostřednictvím rukou.
Co všechno ruce umí a jakou řečí mluví?
1. Nejdřív rozcvička- jak bys pomocí gesta ruky vyjádřil: pojď sem, za žádnou cenu sem nechodˇ!, stůj, doleva, otoč se, ztiš se. A jak to vypadá, když nevíš, kam s rukama? Kdy se ti to stává?
2. Teď zkus ruku volně položit na kulatý předmět, třeba na jablko, tenisový míček, sbalené ponožky…. Ruka se uvolní a vydrží takhle podepřená delší chvíli, bude se ti dobře kreslit. Pusť se do toho. Všímej si nejprve celkového tvaru, pak každého detailu. Připomeň si, kde jsou v ruce jaké kosti.
3. Vytvoř ostatním hádanku - udělej gesto, nakresli a my budeme hádat, co znamená.
4. Nakresli si na papír volně položenou otevřenou ruku, pak ji vystřihni a zkus ji poskládat tak, že ji budeš ohýbat jen v místech kloubů. Nastav ji tak, aby: ukazovala směr, ukazovala vítězství, byla sevřená v pěst.
5. Nakonec si vymysli super- ruku. Není škoda, že jsou si všechny prsty podobné? Nebylo by lepší, kdyby měl každý ještě speciální funkci, jako to mají kapesní nože?
21. výprava: Vem králíka na tělocvik
Konceptuální pohled na pohyb a krásu náhody dnes vyměníme za prachobyčejnou radost z pohybu, který nám již delší dobu chybí. Prohlédněte si sportovce zachycené v jeden okamžik jejich sportovního výkonu a pokuste se vytvořit trénink, opičí dráhu nebo strečinkové cvičení pro vaše oblíbené zvíře. Bude důležité si pohyb vyzkoušet, abyste mu rozuměly a uměli s králíkem, žirafou nebo krokodýlem procítit námahu při šplhu, proskakování obruče nebo skoku do vody.
Pokud Vás sportovci tak zlákají k tělocviku, že se do něj pustíte, máte od nás dnes dovoleno - i sportem pracujte na kráse duše a procvičujete své vnímání pohybu a prostoru :-).
20. výprava: Pohyb! Pohyb!
Trochu prověříme, jak je to s pohybem v umění, jak se k němu stavěli umělci v průběhu let. Hlavní inspirací nám bude tvorba českého sochaře Huga Demartiniho, který se v 60. letech věnoval náhodě. V krátkém videu si povíme, kde se inspiroval a jak se jeho tvorba vyvíjela.
Do tvorby Huga Demartiniho může podrobněji nahlédnout s ČT.
ÚKOL:
- Vyber si předměty vhodné k pokusům s házením (špejle, proužky papírků, plastové kelímky, pingpongové míčky, šátky...). Předměty pozoruj, jak se chovají v letu a jaké dělají kompozice, když dopadnou.
- Pokus se předměty vyfotit v letu.Vyfoť je i po dopadu.
- Vytvoř mobil (zavěšenou plastiku, která bude vyjadřovat letící či padající předměty).
ÚKOL č.2
Pokud chceš raději kreslit, je tu ještě tento úkol s náhodou. Vem si tuš, akvarel, uhel či křídu. Nakresli na papír tyto tvary- pruhovaný trojúhelník, puntíkatý kruh, krabatou čárou, tři pevné rovnoběžné čáry, bouřkový mrak, krychli a spirálu. Využij celou plochu papíru, vymýšlej zajímavou kompozici. Tvary se mohou překrývat, některé mohou být velké a dominantní, jiné malé a nenápadné. POTOM obrázek rozstřihni na 4 stejné obdélníky. Každý si prohlédni ze všech stran. Z tvarů se staly jen čáry a struktury, které mohou znamenat něco jiného, než původně. Jaká je to krajina? Dokresli. Kdo s ní prochází? Člověk či zvíře? Jak se mu tam líbí, co dělá? Dokresli stejnou postavu na všechny 4 krajiny.
ZASLANÉ PRÁCE- mobily
ZASLANÉ PRÁCE- náhodné krajiny
19. výprava: Co děláš? Kam koukáš?
Mezi vašimi diváky z minulého týdne se vyskytli opravdoví podivíni. Na neméně pradpodivné jedince můžeme narazit i při procházení dějinami umění. Podívejte se na plejádu postav ze slavných obrazů, zkuste si představit, co jsou asi zač, kde jsou, co dělají, kam koukají, s kým mluví. Svou představu nakresli. Na konci týdne tu najdeš video, kde uvidíš, odkud se tyto postavy vzaly.
KOUKNI, ODKUD SE VŠICHNI TI PODIVÍNI VZALI Nedívej se ale dřív, než splníš úkol.
ÚKOL: Vyber si postavu, domysli k ní kde je, co dělá, s kým mluví, na koho na co se dívá. Do tvého obrázku může postava harmonicky zapadat (barevně, tématicky), nebo s ním naopak kontrastovat (vtipně, překvapivě..) Můžeš kreslit, malovat, tisknout, stříhat, lepit nebo obrázek zpracovat přímo v počítači/ tabletu.
18. výprava: Pojďte s námi do divadla!
Pokračujeme v projektu z minulého týdne. Diváci už se scházejí před vchodem do divadla! Tentokrát potřebujeme celou postavu z boku a zezadu.
ÚKOL: Nakresli svého diváka, jak přichází k divadlu. Potřebuješ tedy postavu z boku a zezadu. Můžeš vymyslet i drobnou příhodu- přijede na kole, které opře o zeď, dojídá zmrzku a teprve potom vstoupí do divadla, na někoho čeká. Pak budeš potřebovat postaviček víc. Můžeš-li, rovnou je naanimuj na zeleném jednobarevném pozadí, které pak vyměníme v Green Screenu za budovu divadla a tvůj filmeček propojíme s těmi, které pošlou ostatní.
Do projektu zapojíme práce, zaslané do 25. 3. 2021!
17. výprava: O divadle a (ne)chybějících divácích
Mnozí hudebníci, herci či performeři i v době pandemie pro nás připravují kulturní představení. Bez diváků to ale funguje trochu jinak. Zkusme připravit virtuální publikum, které doprovodí on line koncert.
úkol: Připrav diváky pro divadelní představení.
Zkus zachytit co nejvíc typů rozličných diváků: slavnostní, staromódní, mladí, zralí, osamělí, pospolití, tencí, silní, legrační, proměnění, s dlouhým krkem, bez krku, bojácní, zvědaví... Můžeš je nakreslit, namalovat, použít koláž, kombinovat techniky.
Prosím, pečlivě je vyfoťte a pošlete nám je tentokrát brzy, abychom je mohly zpracovat do společné koláže k on-line koncertu.
16. výprava: V malé hloubce velká dálka
Prozkoumáme triky, které umělci používají k vytvoření hlubokého obrazového prostoru.
Dnes se podíváme na to, jak je možné v obraze vytvořit hluboký prostor.
úkol: Vytvoř co nejhlubší prostor (může připomínat skutečnou architekturu, ale může být i vymyšlený, jako ze snu...)
- můžeš kreslit a malovat na papír (pracovat plošně)
- můžeš vystřihovat a vrstvit papír přes sebe (pracovat prostorově, bude to spíš objekt)
15. výprava: Příběh shnilého jablka
Dnes si představíme dalšího současného umělce, který spojuje hyperrealistickou malbu s konceptuálním uměním- Martina Velíška.
Pokud se chcete s jeho tvorbou seznámit víc, podívejte se na jeho webové stránky.
ÚKOL:
Zkuste zaznamenat krátký příběh nějaké věci: Svíčka hořela - až dohořela. Jogurt - někdo otevřel - snědl -pobryndal při tom ubrus. rozházené pastelky - někdo srovnal. Nekresli ale zpaměti, vyber si něco, co opravdu můžeš pozorovat! Nebo zkus nafotit krátkou animaci.
14. výprava: Zima a její kompozice
Po dlouhé době přišla zima a proměnila to, co obvykle vidíme kolem sebe. Sníh všechno pěkně uklidil, zjednodušil všechno v krajině na plochy různých bílých odstínů, i nebe proti němu ztmavlo. Dneska si zkusíme na příkladech od některých českých krajinářů konce 19. a první půlky 20 století prozkoumat, co je to kompozice.
Vyber si ve složce některý obraz a zkus pracovat podobně.
00. výprava: Někteří si nedali pokoj ani o jarních prázdninách!
13. výprava: Záznamník v mé hlavě
Po významových hrách a vtipných interpretacích minulého týdne se trochu zaměříme na kreslení, pozorování a úsudek. procvičíme si kreslení z představy. Podívejme se na práci umělce Gianluca Gimini, který nechal více lidí kreslit z představy to, co dobře znají. Ukázalo se ale, že nás náš mozek klame. Ač si myslíme, že věc dobře známe, při zobrazování začneme narážet na potíže a nejasnosti. V této výpravě se zkusíme naučit lépe si uvědomovat, co vidíme. Podívejte se na krátký film a hru si zahrajte podle filmu, doma nebo společně se spolužáky v on-line ateliéru.
Pokud nehrajete s námi, ale samostatně, můžete využít tuto složku s obrázky z dějin kultury, staré i nové.
Na záznamy vašich pamětí jsme zvědavé, můžete se s námi podělit (zaslat) a my budeme moci hádat, který z obrázků jste tak pěkně vystihli.
V kvízu si procvičíte pomůcky - které otázky vám pomáhají uvědomovat si, kde je co a jak zobrazeno.
12. výprava: Ať se do knihy propadnu...
S koncem pololetí se novýma očima podíváme na obrázky, plakáty, knižní obálky... které jsme si doma my nebo naši blízcí vystavili. Zkusíme si říci, co pro nás znamená umění a jak si díky němu můžeme uvědomit i vyjádřit to, co bychom slovy popisovaly velmi těžko a dlouho. Můžete to zkusit prostřednictvím dotazníku A k čemu mi to umění vlasně je?
Společně se podívejme se do virtuální Galerie hlavního města Prahy, kde vystavovala Štěpánka Šimlová svá Zátiší mikrosvětů. Proměnila realitu měřítkem, zavzpomínala a nám umožní nově se podívat na výtvarná díla doma a dá jim nový život v dalších kontextech.
https://ct24.ceskatelevize.cz/1622441-stepanka-simlova-na-hranici-sneni
https://www.artlist.cz/stepanka-simlova-437/
ÚKOL:
Najdi doma obrázek, zajímavou knižní obálku, plakát. Doma také zmapuj a najdi sošky, figurky, upomínkové předměty, které máte na různých pidivýstavách. Zamysli se, kam by se která z těch věci mohla umístit, aby se odehrál další příběh. Nový život a osvěžení si jistě zaslouží obojí - obrázky i sošky a společná výtvarná akce jim jistě udělá radost.
ZASLANÉ PRÁCE / Ať se do knihy propadnu...
Zájemci si mohou v Zušce vyzvednout potřebný výtvarný materiál během pondělka 18. 1. 2021 od 13 do 17:30 hodin, po domluvě jindy (můžete kontktovat paní učielku Volfovou - e.volfova@zussu.cz či na 723 815 786. Máme pro vás připraveny papíry na úkoly s písmem a tuš + štěteček. Pokud Vám v domácí tvorbě pomůže ještě něco jiného, dejte nám vědět.
11. výprava: Oheň, svíčka, elektřina
Dalším lidským pra-vynálezem je oheň, nebo spíš jeho ovládnutí, schopnost ho rozdělat a využít pro svou potřebu. Přinesl lidem teplo a světlo. A taky nové vizuální vjemy a spoustu nových výtvarných námětů. A což teprve elektrické osvětlení! Světlem můžeme zajímavě nasvěcovat zobrazované předměty, vytvářet atmosféru a akcenty v obraze, ale můžeme jím i rovnou malovat, nebo z něj dělat sochy a instalace. Podívej se, jak světlo využívali a využívají různí umělci.
Pokud tě světelné umění zaujalo, připojujeme ještě několik odkazů:
http://www.zapni-svetlo-pro-pesanka.klucivespolek.com/galerie/
https://www.youtube.com/watch?v=8EBF0qOKpns&pbjreload=101
Úkoly:
1) Nasviť sníh, kámen, led
Vytvoř venku nějaké zákoutí z kamenů, klacků, rampouchů, sněhu. Vem baterky, svíčky, prskavky, led světýlka. Za šera zkoušej zákoutí různě nasvěcovat a fotit. Zkoumej, v jaké vrstvě světlo sněhem proniká. Musíš svítit na sníh a led (nebo skrz ně), ne do objektivu! Fotky můžeš dále digitálně upravovat.
2) Maluj světlem
Potřebuješ fotoaparát, na kterém jde nastavit dlouhá expozice. Vem si zase různé druhy světel- baterku, prskavku, barevná vánoční světýlka. Fotoaparát nastav na expozici dlouhou klidně i několik minut. Dej ho na stativ, nebo na stůl, v ruce to neudržíš. Pohybuj před objektivem světly. Poprvé se nech překvapit, příště už výsledek možná odhadneš. Takhle se dá fotit noční obloha, hvězdy se přece také pohybují!
ZASLANÉ PRÁCE / Oheň, svíčka, elektřina k nahlédnutí
10. výprava: Za podobami abeced
Vztah obrazu a písma, informace, kterou nám předává obsah textu a informace, kterou nám předává jeho podoba, byl dlouho předmětem zájmu jen úzkého okruhu typomilů. Dnes, kdy se všichni pohybujeme i ve virtuálním světě, vnímáme tyto otázky všichni, jen si to možná neuvědomujeme. Na internetu se orientujeme především podle obrázků, pak podle nápisů a nadpisů a až nakonec si někdy přečteme i text. Pokud není moc dlouhý. Proto tento text už neprodlužujme, podívejme se na video o vztahu obrazu a písma, podoby písma a jeho obsahu.
Úkoly:
1) Prohlédli si tento obrázek. Která písmena k sobě patří? Podle jakých znaků jsi to poznal?
2) Navrhni svoje písmo. Zvol si klíč, podle kterého budeš písmena stylizovat. Můžeš se inspirovat úkolem z minulého týdne.
3) Vytvoř několikrát nápis “setkání”. Zkus do jeho vizuální podoby dát co nejvíc informací o tom, jaké to setkání bude.
ZASLANÉ PRÁCE / Písmo 2 k nahlédnutí
MALÝ KVÍZ O PÍSMU / neboj, zkus to...
Od 4. ledna učíme bohužel opět distančně v režimu který znáte z podzimu.
9. výprava: za možnostmi písma / co umí obrázkové a co hláskové
V prosinci jsme vytvářeli komiks - neboli vtipný proužek. Cílem bylo udělat sérii asi ří obrázků, které budou vyprávět obrazem. Dnes se podíváme na cestu od obrázků k písmu. Písmo je jeden z nejpozoruhodnějších lidských vynálezů, obrázky mají ale také něco do sebe. Podívej se na krátký film, který ti otevře cestu k výtvarným úkolům.
úkoly:
1) Přečti obrázkový příběh. (Můžeš nám ho i poslat, cos vzčetl - uvidíme, kde jsme se shodli a kde ne.)
2) Zkus obrázkovým písmem vyjádřit toto:
V příběhu můžeš pokračovat. (Tvou obrazovou variantu nám prosím pošli: e.volfova@zussu.cz, a.horynova@zussu.cz)
3) Během Vánoc a do nového roku si přejeme různé věci: veselé (klidné, spokojené) Vánoce, šťastný (úspěšný, lepší) nový rok. Promlouvají k nám slova, ale i to, jak vypadají. Zkus výtvarně vyjádřit tato slova: VESELÝ, SLIZSKÝ, STRAŠIDELNÝ, ROZMÁZNUTÝ, POTRHANÝ, NENÁPADNÝ,HNUSNÝ, GEOMETRICKÝ… (můžeš kreslit, psát, vytřihovat, trhat, muchlat, lepit, sypat… rýsovat, obtiskovat, frotovat podle toho, co se ke slovu nejvíc hodí).
ZASLANÉ PRÁCE / Písmo 1 k nahlédnutí
8. výprava: Zaostřete na komiks / Doplňte příběh - Po stopách psa Komára
Tentokrát se vypravíme po stopách komiksu. Trochu ho známe všichni, ale malinko víc se v krátkém filmu podíváme, kde se vzal a jak se proměňoval.
Teď už je vaše pozornost citlivější na to, co a proč je v komiksu. Ano,je o proto, aby vyprávění bylo hladké, napínavé a zábavné.
Prohlédněte si rozpracovaný komiks. Poznáš, co se tam odevhrává?
Pokud si nejsi jist, můžeš se podívat na audioverzi...
ÚKOLY:
Doplň asi tři nebo čtyři obrázky, co Komár zažil... (Na toto máš ty kartičky, které ti doma nebo ve schránce zanechala RVZP.)
7. výprava: RVZS (rychlá výtvarná záchranná služba) zasahuje
6. výprava: Kateřina Šedá propojuje lidi tím, co je rozděluje
Umělkyně Kateřina Šedá propojuje lidi skrz to, co je rozděluje. Ukazuje lidi sobě navzájem. Pojmenová činnosti, které dělají. Hledá to, co dělají společně a pomáhá jim uvědomovat si, jak jim tato pospolitost dělá dobře. I banální věci se stanou slavnostními. V krátkém videu se seznamte s některými jejími projekty. Na jejích stránkách si můžete najít projekty, které vás zaujaly, přečíst si k nim autorčin záměr a prohlédnout fotodokumentaci. Koho téma zaujalo a chtěl by se dozvědět něco o tom, jak výtvarnice o svých záměrech přemýšlí, může si pustit ještě tento rozhovor.
Také vám připadají témata Kateřiny Šedé velmi aktuální? Co nás dnes rozděluje všichni víme. Epidemie, karanténa, sociální distanc. Rozděluje nás to, a přitom to zažíváme všichni. Napadá vás způsob, jak by nás právě tohle mohlo spojovat? Víte o někom, kdo se o to pokouší? Zdá se vám některý ten nápad dobrý?
ÚKOLY:
Vytvoř doma svou knihu rekordů:
- hledej, kdo má čeho nejvíce (špinavých ponožek pod postelí, složených vlaštovek na poličce, knížek o potápění...)
- zkoumej, co jde komu nejlépe ( vaření bramborových knedlíků, zapomínání hesel na on-li konference, kreslení kudrdlinkatých čar na...)
- zlepši nějakou činnost, až se staneš rekordmanem domácnosti...
Jaký rekord je na obrázku? (Odpověď nejdeš ve složce na obrázky.)
Přípravu a realizaci rekordu neodkládejte. Oficiální zápis proběhne již příští týden!
ZASLANÉ PRÁCE 6 / rekordy
MALÝ OPAKOVACÍ KVÍZ, zkus to...
------------------------------------------------------------------------
5. výprava: Zátiší / předměty vyprávějí
Doma nyní trávíte více času než obvykle. Nejvhodnější čas, abychom propátrali zátiší, která se na různých místech naší domácnosti proměňují. Některá ne nemění a jiná se změní mnohokrát za den. Zátiší je umělecký žánr, který se zaměřuje na zobrazení předmětů... Trochu se projdeme historií a budeme na zátiší číhat!
Jedna z galerií, která Vám umožní přehledně nahlédnout do sbírek on-li je Moravská galerie v Brně. Pomocí katalogu si můžete zvolit téma ke studiu, které Vás zajímá. Tentokrát to bude zátiší - předměty, které vyprávějí.
ÚKOLY:
(můžeš si vybrat, ale asi tě to pohltí a budeš si chtít zkusit všechny)
- Zapátrej a zkus doma vyfotit zátiší, která vznikla sama (nikdo je záměrně nevytvářel).
- Vytvoř zátiší, které patří nějaké velmi zvláštní osobě: staré čarodějnici, zmatenému vynálezci, pletací babičce
- Vytvoření zátiší, které bude používat rozhovor materiálů či barev. (například Stejnobarevné, Pevné a měkké, Plné a prázdné.
- Své zátiší zkus vyfotit (dávej si pozor na zaostření, pozadí, stíny...)
- Zkus své zátiší nakreslit či namalovat.
ZASLANÉ PRÁCE 5 / zátiší / předměty vyprávějí
MALÝ OPAKOVACÍ KVIZ, zkus to...
------------------------------------------------------------------------
4. výprava: Krajina je nejlepší galerie
Podívej na film o tvorbě v krajině. (Neboj, že je anglicky, všechno pochopíš očima).
Andy Goldsworthy je anglický umělec, který vytváří svá díla v přírodě, ze všeho, co zrovna najde kolem sebe. Když vyráží ven, neví dopředu, co bude dělat. Záleží to na světle, na atmosféře místa. Nechce napodobovat přírodu, chce vystihnout místo a materiál, ze kterého tvoří. Proto se snaží materiály i spojovat tím, co má k dispozici venku, třeba trny. Jeho díla trvají jenom chvíli, jako všechno v přírodě. Any Goldworthy ale říká, že jeho záměr je učit se a pochopit, ne uchovat a zakonzervovat. Vyražte dnes také ven!.
úkoly (z nichž si můžete vybrat jeden až všechny):
- Jdi na místo, které dobře znáš. Koukni se, kterého materiálu je tam nejvíc a kterého jen málo. Vytvoř z těchto dvou materiálů obraz.
- Jdi na procházku, po cestě zanech nějakou stopu, žes tudy prošel. Použij jen materiál, který najdeš venku.
- Přines z procházky nejkřivější větev, nejžlutější list a nejhladší kámen, který najdeš. Doma je nakresli.
- Vyměň stromům větvičky. Najdi dva stromy, které mají rozdílné zakřivení větviček a pár jich vyměň. Můžeš použít provázek. Větvičky také můžeš vzít domů a nakreslit.
ZASLANÉ PRÁCE / Krajina je nejlepší galerie
MALÝ KRAJINNÝ KVÍZ 4, zkus to
------------------------------------------------------------------------
3. výprava: Za Českým sklem do UPM v Praze
Skleničky a skleněné mističky i vázičky provází lidi už od starověku. Ploché sklo a s ním luxus zasklených oken je vynález o nějakou tu tisícovku let mladší, prosklené výlohy a dokonce i nosné prosklené podlahy jsou až převratná novinka průmyslové revoluce. Výstava autorského skla Plejády skla v Umprum muzeu představuje sklo z jiného úhlu- jako umělecký materiál s mnoha jedinečnými estetickými vlastnostmi. Československo v padesátých letech se orientovalo na těžký průmysl a designéři o práci moc nezavadili. Zato autorské skleněné plastiky byli na špici uměleckého vývoje. Toto pojetí prorazila v padesátých letech světoznámá dvojice Libenský- Brychtová. On maloval, ona modelovala. Jejich skleněné sochy možná neznáte, zato jste už asi viděli plášť Nové scény- skleněný obklad dělali také oni. V názvu výstavy je souhvězdí Plejád. Přirovnání k hvězdám a vesmíru používají sklářští umělci často. Možná pochopíte, až se podíváte, jak vypadá ruční výroba džbánku, skleněnky, nebo i průmyslová výroba obyčejné lahve na pivo.
úkol:
Podívej se na skleněnou pohádku, která vypráví i o tom, že inspiraci najdeš všude- jen se umět dívat. Udělej si figurku (třeba z alobalu) a vyšli ho na cestu různými krajinami, které vytvoříš pomocí skleniček a světla: hustý les, mýtina, tajemná jeskyně, velkoměsto, pobřeží, skála. Každou situaci vyfoť.
MALÝ SKLENĚNÝ KVÍZ 3, zkus to...
------------------------------------------------------------------------
2. výprava: Za starou Inspirací Karla Zemana (malý úvod do říše příběhů a výtvarných triků)
Možná znáš filmy Cesta do pravěku, Vynález zkázy nebo Baron Prášil. Než se ale Karel Zeman dostal k filmu, chvilku to trvalo. Nejprve studoval obchodní akademii, pak reklamní kreslení a pracoval v reklamně, a až když si jiný režisér všiml jeho výtvarného talentu, nabídl mu práci ve filmových ateliérech. Podívej se, jak vypadal Karel Zeman za mlada s kamerou, můžeš si o něm i více přečíst přečíst. Podívejme se na jeho starou filmovou pohádku Inspirace. Poznáš, co se odehrálo? Jakou roli má v příběhu sklo?
úkol:
- Udělej si figurku (třeba z alobalu, plastelíny, ušij si ji...) a vyšli ji na cestu různými krajinami, které vytvoříš pomocí skleniček a světla: hustý les, mýtina, tajemná jeskyně, velkoměsto, pobřeží, skála. Každou situaci vyfoť (a pošli nám do školy).
- Vytvoř dle inspirace výše fotopříběh (strip) o 3-6 políčkách. Připrav si linii příběhu a pomocí fotek odvyprávěj příběh. Fotky nám klidně pošli jednotlivě, pokud je nemáš jak sesadit. Ty nebo někdo z kolegů pak může fotopříběh doplnit o text. Zkusme to společně...
Karel Zeman u skla nezůstal, dále dělal trikovým filmům a k animovaným pro děti se vrátil zas, když byl starší. Více o sklářských disciplínách a umělcích se dozvíte na další výpravě (tentokrát do UPM).
ZASLANÉ PRÁCE / Zemanova Inspirace
MALÝ KONTROLNÍ KVÍZ 2, zkus to...
------------------------------------------------------------------------
1. výprava: Za Rembrandtem do Národní Galerie v Praze
V galerii probíhá dialog obraz- divák. Uvědom co obraz a diváka spojuje. Zbytečné činnosti konané se zaujetím jsou pro náš svět naprosto nezbytné! Nejdůležitější jsou samozřejmě ty výtvarné :-).
NG připravila výstavu Rembrandt portrét člověka, podíváme se prostřednictvím webu NG.
Výstava je zaměřena na portréty. Co bychom mohli říci o lidech na obrazech? Jakých jsou asi povolání, společenského postavení, v jakém se nacházejí duševním rozpoložení? S jakými barvami pracuje a které vynechává? Co bychom řekli o světle v obraze?
úkoly:
- najdi doma, v čem bys mohl navštívit Rembrandtovu výstavu, můžeš se nám v tom ukázat...
- inspiruj se Rembrandtovým osvětlením, zkus podivné nasvícení obličeje a v zrcadle nabo na fotografii pozoruj, jak se mění (můžeš využít světlo z bohu, zespodu, za uchem..., na klobouku). Můžeš také přidat nějaký osvětlovací vynález. Z blikačky na kolo, stmívací lampy by měl jistě Rembrandt radost.
- reaguj na pokrývky hlavy - udělej si na hlavu nějaký pěkný turban, nakresli autoportrét
ZASLANÉ PRÁCE / Rembrandtovo světlo
MALÝ REMBRANDTŮV KVÍZ, zkus to...
------------------------------------------------------------------------
Vážení a milí,
toto je jeden z prostorů naší společné výtvarné práce na dálku.
Prostor pro videokonference je tu https://meet.jit.si/
Touto cestou navážeme na letošní téma vynálezy, které propojíme s osobnostmi ze světa umění a prostorem, kde obvykle dochází k prezentaci děl - galeriemi. Ty jsou bohužel zavřené, stejně jako školní výstava. Rády bychom na výuku oboru nerezignovaly a byly dětem i studentům k inspiraci, podnětům a pomoci i na dálku.
Úkoly budeme zadávat v týdenním cyklu, přejeme si, aby byly povzbuzením, inspirací a osvěžením v komplikované situaci.
Takto vypadá ateliér 12. října, od kdy máme přerušenu prezenční výuku. Věříme, že se tu brzy sejdeme.